Hypotheekakte
Hebben jullie je droomhuis gevonden? Er breekt een spannende tijd aan waarin er veel geregeld moet worden. Ons notariskantoor helpt je met de juridische afwikkeling rond de overdracht. Zo dient er onder andere een hypotheekakte te worden opgesteld. Hierin wordt vastgelegd dat je een woning als onderpand geeft aan de geldverstrekker in ruil voor het verkrijgen van een geldlening. De geldverstrekker heeft het recht om dit onderpand in het openbaar te verkopen als je de afspraken niet na kunt komen. De bank, alsmede de eigenaar van de woning en de notaris tekenen de hypotheekakte.
Wat is de rol van een notaris bij een hypotheekakte?
Wij verrichten de volgende werkzaamheden bij het opstellen van een hypotheekakte:
- Controleren van de beschikkingsbevoegdheid van de koper aan de hand van de diverse openbare registers, zoals Kadaster, faillissementsregister, curatele register e.a.
- Opvragen van de hypotheekinstructie van de financier en eventueel overleg met financier en koper.
- Opmaken van de hypotheekakte en verzenden van het ontwerp aan de koper, financier en hypotheekadviseur.
- Toezenden van een kopie van de nota aan de hypotheekadviseur met eventuele toelichting.
- Passeren van de hypotheekakte en aanbieden van een afschrift van de akte aan het Kadaster voor de inschrijving van de hypotheek.
- Versturen van een afschrift van de hypotheekakte (met de notarisverklaring) aan de financier en de eigenaar of koper.
- Zorgen voor een tijdige en juiste financiële afwikkeling na een eindcontrole.
Afwikkeling financiële zaken (ver)koop huis
Ons notariskantoor zorgt ervoor dat de koopsom bij de verkoper en andere rechthebbenden (zoals een bank) terechtkomt zodra je de eigenaar bent van de woning. Hiervoor stort jij en/of de bank het geld voor de koop op onze rekening. Wij maken het geld vervolgens over naar de verkoper.