Wonen
Of je nu voor de eerste keer een huis koopt, jullie woongeluk ergens anders gaan beproeven en jullie huidige appartement willen verkopen of eindelijk kunnen verhuizen naar een groter droomhuis die jullie zelf gaan bouwen, er komt heel wat kijken bij de overdracht van een woning. Zo moet er natuurlijk veel geregeld worden. Bovendien heb je te maken met veel partijen, niet alleen met een makelaar en de bank maar bijvoorbeeld ook een notaris. Ons notariskantoor helpt je met de juridische afwikkeling rond de overdracht.
Welke juridische zaken regel je met een notaris?
Koopovereenkomst
Het is belangrijk dat je bij de aan- of verkoop van een huis goede afspraken maakt en vastlegt in een koopovereenkomst. Denk hierbij aan de prijs en datum van overdracht. Als er geen makelaar bij de koop is betrokken, kunnen wij de koopovereenkomst opstellen. Nadat de koopovereenkomst is getekend, stellen wij de leveringsakte op.
Leveringsakte
Je hebt een notariële akte van levering nodig om een huis of ander onroerend over te dragen. De leveringsakte maakt de (ver)koop van het huis namelijk officieel. Wij stellen de akte op aan de hand van de koopovereenkomst en laten de leveringsakte ondertekenen door de betrokken partijen.
Voor de leveringsakte zoeken wij diverse zaken uit, zoals:
- kloppen de gegevens van de woning? Hoe staat het in het Kadaster?;
- rusten er beslagen op het huis?;
- is de verkoper gescheiden of failliet verklaard?;
- zijn er juridische belemmeringen voor de verkoop?