Aan- of verkoop huis
Het kopen van een huis brengt heel wat denk- en regelwerk met zich mee. De rol van de notaris is in dit proces onmisbaar. Wij stellen de notariële akten op die nodig zijn om eigenaar te worden van het huis en om het huis te financieren. Je kunt bij ons terecht voor de bewaking van het hele proces van koop en/of financiering en voor een vlotte afhandeling.
Koopovereenkomst
Het is belangrijk dat je bij de aan- of verkoop van een huis goede afspraken maakt en vastlegt in een koopovereenkomst. Denk hierbij aan de prijs en datum van overdracht. Als er geen makelaar bij de koop is betrokken, kunnen wij de koopovereenkomst opstellen. Nadat de koopovereenkomst is getekend, stellen wij de leveringsakte op.
Leveringsakte
Je hebt een notariële akte van levering nodig om een huis of ander onroerend over te dragen. De leveringsakte maakt de (ver)koop van het huis namelijk officieel. Wij stellen de akte op aan de hand van de koopovereenkomst en laten de leveringsakte ondertekenen door de betrokken partijen.
Daarnaast controleren we een aantal zaken. Zo gaan wij na of het gekochte daadwerkelijk eigendom is van de verkoper. Ook zorgen wij ervoor dat eventuele hypotheken van de verkoper op de woning bij het Kadaster worden verwijderd. Zodra de leveringsakte is getekend door de betrokken partijen, schrijven wij een afschrift hiervan in bij het Kadaster. Vanaf dat moment is de koper daadwerkelijk eigenaar van de woning.
Samenlevingscontract bij huis met hypotheek
Als je gaat samenwonen in een huis met een hypotheekschuld daarop, raden wij je aan om in een samenlevingscontract hierover afspraken schriftelijk vast te leggen.